Teatr szkolny – formą integracji wychowawczej
W naszej szkole prowadzę kółko teatralne już od wielu lat. Chciałam się podzielić swoimi przemyśleniami i doświadczeniem na temat roli teatru w rozwijaniu osobowości i przyspieszaniu procesu społecznej akceptacji.
Zajęcia teatralne, które prowadzę są nie tylko pasjonującą przygodą czy zabawą, lecz czymś więcej. Na zajęciach wspólnie tworzymy atmosferę tolerancji, akceptacji i zaufania. To z kolei daje możliwość zaistnienia różnych indywidualności. W naszym kółku teatralnym jest miejsce dla każdego dziecka, które odczuwa taką potrzebę, a o kwalifikacji do zespołu nie decydują predyspozycje aktorskie lecz osobowość. Jest to więc szansa dla dzieci, które mają problemy z zachowaniem, z nauką, dla dzieci nieśmiałych, które nie potrafią sobie znaleźć miejsca w klasie. Występując w przedstawieniach teatralnych mają możliwość przełamania ,,bariery wstydu”, pokazania się z tej dobrej strony, mają możliwość poczucia własnej wartości, a tym samym ujawnienia swych zdolności twórczych.
Myślę więc, że zajęcia teatralne w dużej mierze wspomagają, a wręcz przyspieszają proces społecznej akceptacji, wzrastania w grupę.
Edukacją teatralna jest również wspaniałą formą integracji wychowawczej. Uczeń w roli bohatera nie tylko rozwiązuje czyjeś problemy ale ,, ukryty za maską”, często rozwiązuje swoje własne. Poprzez takie działania łatwiej mu przyjdzie podejmowanie decyzji, uwierzy w swoje możliwości, a przede wszystkim będzie rozwijał swoją osobowość.
Praca z dziećmi w kółku teatralnym owocuje inaczej niż tradycyjne nauczanie. Dzięki takim zajęciom, dzieci otwierają sie emocjonalnie, teatr umożliwia im wyrażanie siebie.
W mojej wieloletniej pracy zauważyłam również, że teatr szkolny spełnia ogromną rolę w kształtowaniu szacunku dla drugiego człowieka. Poprzez swój własny wysiłek, poświęcony czas i energię, dzieci lepiej rozumieją i doceniają pracę innych ludzi. To nauka współdzialności i okazja do specyficznych kontaktów między uczniami oraz między dziećmi a nauczycielem, który podczas zajęć zdobywa więcej wiadomości o swoich uczniach niż w trakcie codziennych zajęć.
Felicja Urbanek
nauczyciel prowadzący kółko teatralne w SP 2 w Pszowie |